Τι είπαν οι μαθητές μας για τον Όμιλο Ρητορικής

Στα πλαίσια της εσωτερικής επιμόρφωσης που πραγματοποιήθηκε την Παρασκευή 08/04/2022 οι μαθητές και οι μαθήτριες που συμμετέχουν στον Όμιλο Ρητορικής μας συγκίνησαν με τα λόγια τους. Παιδιά μας δίνετε έμπνευση και δύναμη για να συνεχίσουμε. Σας ευχαριστούμε….


«Οι ρητορικοί αγώνες είναι μια δράση του σχολείου στην οποία ήθελα από τη πρώτη στιγμή να συμμετάσχω, όμως πέρσι, λόγω των συνθηκών της πανδημίας, δεν ήταν εφικτό. Οπότε φέτος είχα σκοπό να πάρω μέρος.

Κατ’ αρχάς, πιστεύω στη δύναμη του λόγου και στην αξία της καλλιέργειάς του, καθώς και στην ομορφιά που δύναται να έχει. Η ρητορική είναι μια τέχνη η οποία τα συνδυάζει όλα αυτά, έτσι η ομάδα αυτή μου είχε φανεί μια πολύ ενδιαφέρουσα ιδέα.  Επιπλέον, η ανάλυση διάφορων θεμάτων και η εξέταση των θετικών και αρνητικών πτυχών αυτών, είναι ικανότητες χρήσιμες τόσο για την παραγωγή γραπτού λόγου όσο και γενικότερα για τη ζωή μας. Συμβάλλουν, για παράδειγμα, στην ανάπτυξη ενός ορθολογικού και κριτικού τρόπου σκέψης, στην αντιμετώπιση προβλημάτων, στην υποστήριξη της άποψής μας με επιχειρήματα.  Ακόμα, θεωρώ πως η συνεργασία με τα άλλα παιδιά, όπως και η αντιπαράθεση στα πλαίσια των αγώνων, είναι ένα στοιχείο που εμπλουτίζει τη διαδικασία, την κάνει πιο ενδιαφέρουσα και παράλληλα προάγει την ατομική και την ομαδική εξέλιξη.

Το εγχείρημα αυτό βασίζεται αποκλειστικά στην προθυμία της κυρίας Τσέλιου και της κυρίας Κακαβά, οι οποίες διαθέτουν τον χρόνο και τις ικανότητές τους για την εκπλήρωσή του, και γι’ αυτό πιστεύω πως όλοι στην ομάδα τους είμαστε ευγνώμονες. Θα ήθελα να ολοκληρώσω λέγοντας πως η εμπειρία της ομάδας των ρητορικών αγώνων έχει υπάρξει ίσως ακόμα καλύτερη από ό,τι φανταζόμουν, είναι σίγουρα μοναδική και νιώθω ότι έχω αποκομίσει πολλά από αυτή. »

Σ.Ψ.

 

«Καλησπέρα, είμαι η Α. Τ. μαθήτρια της Α λυκείου του σχολείου μας. Η ομάδα των ρητορικών στάθηκε για μένα ως μια ευκαιρία  δημιουργικής ενασχόλησης εντός του σχολικού περιβάλλοντος ενώ έχοντας ακούσει πολλά για αυτή την ομάδα από μεγαλύτερα παιδιά που αποτελούσαν μέλη της τα προηγούμενα χρόνια, αποφάσισα κατευθείαν να συμμετάσχω όταν η κυρία Κακαβά μας το πρότεινε.  Κατά τη γνώμη μου το σχολείο εκτός από τις καθορισμένες γνώσεις τις οποίες πρέπει να παρέχει στους μαθητές, διοργανώνοντας ενδοσχολικές δραστηριότητες καταφέρνει να καταστήσει το περιβάλλον περισσότερο προσιτό και ενδιαφέρον για τους μαθητές, ενώ συγχρόνως τους ωθεί να αναπτύξουν διάφορες δεξιότητες τους χαρακτήρα τους αποκτώντας νέα ενδιαφέροντα αλλά και εξελίσσοντας τα ταλέντα τους.

Μέσω της ομάδας των ρητορικών λοιπόν καθένας από μας έχει την ευκαιρία να οξύνει τη σκέψη του  αλλά ταυτόχρονα και να διευρύνει το πνεύμα του αφού ερχόμαστε σε επαφή με θέματα της επικαιρότητας με τα οποία ενδεχομένως να μην έχουμε ασχοληθεί στο παρελθόν ενώ μέσω της διαδικασίας του ντιμπέιτ καλούμαστε να υποστηρίξουμε την άποψή μας αλλά και την ομάδα την οποία εκπροσωπούμε. Πολλές φορές ενδέχεται οι απόψεις μας να αντιτίθενται με το θέμα στο οποίο έχουμε κληθεί να εναντιωθούμε ή να υποστηρίξουμε αντίστοιχα όμως αυτό είναι που το καθιστά κατά τη γνώμη περισσότερο ενδιαφέρον. Συγχρόνως εξασκούμαστε στο να εκφραζόμαστε μπροστά σε κοινό χωρίς να διστάζουμε, κάτι το οποίο θα αποβεί σίγουρα εξαιρετικά χρήσιμο σε ορισμένες περιστάσεις της ζωής μας μεγαλώνοντας. Επιπρόσθετα μαθαίνουμε να συνεργαζόμαστε μεταξύ μας δουλεύοντας ομαδικά και όχι ατομικά κάτι το οποίο δεν έχουμε δυστυχώς εξασκήσει τα προηγούμενα χρόνια μέσω του σχολείου. Τέλος, αναπτύσσουμε συγχρόνως και τις γλωσσικές μας ικανότητες αφού καλούμαστε να χρησιμοποιήσουμε ένα πιο εξειδικευμένο λεξιλόγιο αλλά και να δομούμε το λόγο μας και τις ιδέες μας  βελτιώνοντας έτσι και την έκφραση μας αλλά και αποκτώντας παραπάνω βάσεις για το μάθημα της έκθεσης ειδικά μέσα από τις ώρες που αφιερώνουμε στην θεωρία. Θα ήθελα λοιπόν να ευχαριστήσω την κυρία Τσέλιου και την κυρία Κακαβά που κατευθύνουν την ομάδα μας  και ελπίζω να συνεχίσει να υφίσταται η ομάδα και τα επόμενα χρόνια ώστε να έχουν και άλλα παιδιά την ευκαιρία να συμμετάσχουν. Σας ευχαριστώ πολύ για την προσοχή σας.»

Α.Τ.

«Καλησπέρα και από μένα,

Ονομάζομαι Π. Ε. και συμμετέχω στο πρόγραμμα των ρητορικών αγώνων του σχολείου μας. Για να είμαι ειλικρινής, στην αρχή ξεκίνησα καθαρά από περιέργεια. Ήθελα να μάθω τι είναι αυτοί οι περιβόητοι ρητορικοί λόγοι και να ζήσω μια διαφορετική και ενδιαφέρουσα εμπειρία.

Ωστόσο, με τον καιρό κατάλαβα ότι τα οφέλη που μου πρόσφερε αυτό το πρόγραμμα ξεπερνούσαν κατά πολύ τις προσδοκίες μου. Καταρχάς, μέσα από αυτό κατάφερα να βελτιώσω την εκφραστική μου ικανότητα, καθώς και το λεξιλόγιο μου. Επίσης, εξασκήθηκα στην δόμηση ενός εύληπτου, σαφή και πειστικού λόγου, ενώ παράλληλα έμαθα να σκέφτομαι επιχειρήματα για να στηρίξω την άποψή μου σε πολύ μικρό χρόνο, αλλά και να τα διακρίνω σε στοχευμένα και επιφανειακά ή κενά. Τέλος, μέσα από τη δημόσια έκφραση, μπροστά σε ακροατήριο βελτιώθηκε η αυτοπεποίθησή μου.

Όμως, πέρα από τα προφανή οφέλη, που σχετίζονται με τον γλωσσικό τομέα, η ρητορική αποτελεί ένα συναρπαστικό εργαλείο μάθησης κι έναν τρόπο διεύρυνσης των πνευματικών οριζόντων. Μέσα από αυτήν μαθαίνει κανείς να βλέπει τα θέματα πιο σφαιρικά, αλλά και να υπερασπίζεται ακόμα και ιδέες με τις οποίες διαφωνεί. Ακόμα συνειδητοποιεί ότι δεν υπάρχει μία μοναδική εκδοχή της αλήθειας και ότι για κάθε λόγο υπάρχει κι ο αντίλογος. Επίσης, βιώνει την αξία της γόνιμης και πολιτισμένης αντιπαράθεσης και αντιλαμβάνεται τη σημασία του ευγενούς ανταγωνισμού και της άμιλλας. Άλλωστε, σε μια δημοκρατική κοινωνία, όπως η σημερινή, η πολιτισμένη διαφωνία, η αμφισβήτηση, η διατύπωση ενστάσεων και αντιγνωμιών δεν συνιστούν απειλή, αλλά είναι η λύδια λίθος της ορθής λειτουργίας της.

Προσωπικά έχω εντυπωσιαστεί από το πόσο με έχουν βοηθήσει οι ρητορικοί λόγοι και θα ήθελα να ευχαριστήσω τις υπεύθυνες καθηγήτριες κα Τσέλιου και κα Κακαβά που με την εμπειρία και τις γνώσεις τους μεγιστοποίησαν αυτά τα οφέλη. Το μόνο αρνητικό που βρίσκω σε αυτή τη διαδικασία είναι ότι δεν είναι ενταγμένη σε εβδομαδιαίο πρόγραμμα. Έτσι, οι συναντήσεις μας είναι περιστασιακές και περιορίζονται συνήθως σε ώρες μετά από γιορτές ή σχολικές εκδρομές.»

                                                                                                                                                      Π.Ε.

«Καλησπέρα σας!

Προτού ξεκινήσω, θα ήθελα να ζητήσω συγγνώμη που δεν μπόρεσα να παρευρεθώ στη σημερινή διαδικτυακή συνάντηση και να ευχαριστήσω τις καθηγήτριες μου που μου έδωσαν την ευκαιρία να εκφραστώ, παρά την απουσία μου.

Οι ρητορικοί αγώνες, λοιπόν, είναι αγώνες επιχειρηματολογίας, μία δημιουργική και ενδιαφέρουσα δραστηριότητα που, όπως γνωρίζουμε, διεξάγεται στα πλαίσια του σχολείου. Η αξία της είναι μεγάλη για εμάς τους μαθητές, καθώς μέσα από τους ρητορικούς αγώνες διαμορφώνουμε σφαιρικότερη άποψη για διάφορα ζητήματα, ανταλλάσσοντας επιχειρήματα με ευπρέπεια. Παράλληλα, ακονίζουμε την κριτική μας ικανότητα και αποκτούμε μεγαλύτερη εξοικείωση με τον λόγο.

Πέρα, όμως, απ΄όλα αυτά, οι ρητορικοί αποτελούν κομμάτι της κοινωνικοποίησής μας. Κι αυτό γιατί όταν διαπραγματευόμαστε τις θέσεις μας, καλούμαστε να συμπεριφερόμαστε με σεβασμό στους συνομιλητές μας, τηρώντας τους κανόνες μιας διαλογικής συζήτησης. Στηρίζουμε την εργασία μας στο πνεύμα της ομαδικότητας και χωρίς να προσβάλλουμε τους άλλους ή να υποτιμούμε την προσπάθειά τους.

Προσωπικά, νιώθω τυχερή που συμμετείχα, έστω λίγες φορές, σε αυτή τη διαδικασία, επειδή έμαθα ότι πρέπει να χρησιμοποιώ με θάρρος τον λόγο και όχι να διστάζω να μιλώ όταν μου το ζητούν. Έτσι, μπόρεσα να εκθέσω τις ιδέες μου ενώπιον των συμμαθητών μου, χωρίς φόβο και συστολή. Άλλωστε, συνειδητοποίησα ότι η διαδικασία των ρητορικών αγώνων είναι άλλοτε ευχάριστη και άλλοτε επίπονη, όπως η διαδικασία της μάθησης.»

Ζ.Σ.

 

«Καλησπέρα, ονομάζομαι Χ.Σ., φοιτώ στην πρώτη λυκείου και συγκεκριμένα στο τμήμα Α’3. Χαίρομαι ιδιαιτέρως που στην αρχή της χρονιάς επιθύμησα να γίνω μέρος της ομάδας ρητορικών αγώνων του σχολείου μας, η οποία αποτελείται κατά κύριο λόγο από τους μαθητές της Α και Β λυκείου. Οι αγώνες αυτοί έχουν ως εξής: Αρχικά, βρίσκουμε επιχειρήματα μαζί με την ομάδα μας για να υποστηρίξουμε τη πλευρά ενός θέματος που μας έχει δοθεί και ύστερα, τα επιχειρήματα, αυτά παρουσιάζονται σε μορφή αγώνων λόγου. 

Στους ρητορικούς αγώνες, συχνά καλούμαστε να υποστηρίξουμε μια πλευρά ενός αμφιλεγόμενου θέματος που συχνά ενδέχεται να αντιτίθεται στις προσωπικές μας απόψεις και πεποιθήσεις. Προσωπικά, πιστεύω πως αυτό είναι το δυσκολότερο κομμάτι στην δραστηριότητα αυτή. Επιπλέον, θα ήθελα να πω πως, παρά το γεγονός ότι δεν θα ακολουθήσω την κατεύθυνση της θεωρητικής στην Β λυκείου, αυτό δεν σημαίνει πως δεν με οφελεί η ενδοσχολική δραστηριότητα αυτή. Εκτός των προφανών πλεονεκτημάτων που προσφέρει η συμμετοχή σε μια τέτοια ομάδα, (πχ βελτίωση προφορικού και γραπτού λόγου) συμβάλλει και στην εξέλιξη της προσωπικότητας του ατόμου. Λόγου χάριν, μέσω των ρητορικών, αντιμετωπίζεται η φοβία της αποτυχίας και η αμηχανία. Λόγω του οικείου κλίματος που επικρατεί στις προπονήσεις, ξέροντας πως δεν υπάρχει περίπτωση να κριθούμε από τους συνομηλίκους μας ή από τις υπεύθυνες καθηγήτριες, μαθαίνουμε να ξεπερνάμε τα λάθη μας, και, τελικά, προχωράμε έχοντας μάθει από αυτά. Τέλος, θα ήθελα να τονίσω πως είμαι απόλυτα ευτυχής με το γεγονός πως έχει σημειωθεί μια βελτίωση στις επιδόσεις μας στη συγκεκριμένη δραστηριότητα από την αρχή της σχολικής χρονιάς. Είμαι ευγνώμων που μου δόθηκε η ευκαιρία να είμαι μέρος μιας τέτοιας ομάδας και δεν βλέπω την ώρα να πάμε και σε αγώνες στους οποίους θα κληθούμε να έρθουμε αντιμέτωποι με άλλα σχολεία! 

Σας ευχαριστώ πολύ για την προσοχή σας!»

Χ.Σ.